Proč ten web nefunguje III. - Reklamy a propagace

Marketing vašeho webu má stejnou váhu jako web samotný. A jeden bez druhého nemůžou existovat. Vlastně můžou, ale jsou užitečné asi jako sáňky na půdě.

Pokud se vám podařilo postavit web se skvělými texty, dostatkem výzev k akci a parádní grafikou, který navíc funguje na mobilech, můžete jít o krok dál - k reklamám. Je prakticky jedno, jestli budete řešit SEO, PPC, Facebook nebo video. Výsledek záleží na tom samém - na sdělení.

Druhů reklam je hodně, já mám zkušenost s těmito:

  • Billboardy (případně LED obrazovky)
  • Rádio
  • Vyhledávače (Google, Seznam, atp.)
  • Facebook
  • Youtube
  • E-mailing
  • Reklamní předměty
  • Tisk

Naproti tomu nemám zkušenost s reklamou v televizi, na Streamu nebo v kině.

 

Klíčovým aspektem každé reklamy je sdělení

Za Miličínem (cestou z Tábora na Prahu) jsem viděl billboard na mycí linku DAVO CAR. Jeden byl před zatáčkou a druhý za ní.

První se mnou neudělal nic. Vůbec nic. Té reklamy jsem si všiml až podruhé, protože byla úplně stejná a mě pak seplo, že jsem jí prvně mechanicky prolétl a nic si neodnesl.

V té reklamě totiž nebyl žádný přínos pro čtenáře.

Ani zpětně si nevybavím, o co v té reklamě šlo, ale bylo to zhruba takto:

"Mycí linka DAVO CAR
Olbramovice XY km
www.davocar.cz"

A doplněné bílými a žlutými prvky na modrém pozadí. A tyto nudné billboardy byly za sebou dva.

Proč tam prostě někdo nevymyslel nějaké veselé copy, líbivou grafiku a nevyužil dvou billboardů k nějakému příběhu?

Např. takto: 

"Nejezděte do Prahy se špinavým vozem. Využijte myčku DAVO CAR."

A doplnit o dvě až tři výhody, že je to nová technologie mytí, trvá to chvilku a stojí pár kaček. Možná by tam někde mohla být fotka myčky.

A druhý billboard jenom vystupňovat: 

"U nás si auto umyjete v klidu. V Praze už to bude složitější."

Co vidíte? Svůj zabahněný stroj v Praze, kolony, zběsilé hledání myčky a frontu. Děs. To to radši umýt hned, ne?

Tomu copy bych samozřejmě věnoval víc času, ale počkám, až si to někdo objedná (a zaplatí).

 

Za kvalitním sdělením šel bych světa kraj

O textu to totiž není jenom na billboardech. Ale také v rádiu, na Google, na Facebooku, na vizitce nebo třeba na faktuře.

Lidé to v praxi stále opomíjejí. Což je výborná zpráva, protože: "Jestli mi tu chcete říct, že se zvedne efektivita výdajů na reklamy jenom kvůli textu, tak vás berem". A je to. Vymyslet texty trvá někdy třeba měsíc. Je to práce, kterou nelze uspěchat. A také jí nedovede vykonat každý. Tím líp.

 

Case study: Proč mám větší CTR ("proklikovost") v PPC reklamách než konkurence?

Protože se snažím už reklamou lidem říct, proč zrovna na ní mají kliknout, co získají a že to je ono, to hledají.

Reklama na Parkhotel Plzeň

4* Parkhotel Plzeň - jasně, není to žádná špeluňka, takže se nebojte nic.

Rezervujte pokoje online - to nejde v každém hotelu, tady rovnou uvidíte, který pokoj je volný a kolik stojí.

V textu je příslib, že přímo na webu hotelu získáte lepší cenu než na srovnávačích, a to platí i pro kongresy.

Pak tady máme pár hesel, mimo jiné informaci, že v klidu zaparkujete.

A pak pár odkazů, pro lidi, kteří už mají vybráno, co očekávají, a za čím jdou.

 

A teď konkurenční reklama:

Shit reklama

Je potřeba dál rozebírat? Snad ne.

 

Reklamní sdělení vás provází všude

Kromě PPC si můžete projít i SERP (lidově to, co vám vyhodí Google bez reklamy). Co vám které sdělení říká? Co říkáte na Facebooku? A co chcete říct doopravdy?

Sdělení má člověka vyzvat k akci. Pokud je to reklama na web, musí být jasné, proč mám jít zrovna na web.

Obsah reklamy musí obsahovat nějaký přínos pro zákazníka, aby pořádně zafungoval.

Text by měl být srozumitelný a doporučuji užívat slovesa - ta totiž vyzvou k akci a jsou nedílnou součástí každého příběhu (v češtině i věty).

Pokud máte super texty a lidé vám na web stále nechodí, ozvěte se, mrknu na to.

 

To jsme zase u textů, skoro jako v prvním díle. Náhoda? Nemyslím si. Tak ať vám to píše!

 

Proč ten web nefunguje I.

Proč ten web nefunguje II. - Grafika

Proč ten web nefunguje IV. - SEO a UX dohromady

 

Číst další článek