Proč ten web nefunguje IV. - SEO a UX dohromady
Dostal jsem se do skvělé situace, kdy můžu provést několik zajímavých testů. Zakázky na SEO pro tři weby s velmi podobným sortimentem, různý je však výrobce, a každý má různý web. Jeden z těch webů funguje na naší platformě, ty další dva ne. Ty zakázky přišly ve stejném týdnu a mě nenapadlo nic lepšího, než si na tom ověřit pár věcí.
SEO je optimalizace pro vyhledávače, dominantní podíl na trhu má právě Google, takže jsme v situaci, kdy Google určuje pravidla a my, vývojáři nových věcí, dostáváme kladné body za dobrou práci od vyhledávače zhruba s tříletým spožděním. Ale budiž, alespoň něco.
Od začátku 7divs se držíme jednoduchého principu - musí to fungovat rychle, pro lidi jednoduše a na všem. To v praxi znamená, že jsme založili podnikání na rychlých webech se špičkovým UX a vymazleným rozhraním. Proč? Protože když Google zjistil, že klidně polovina lidí prohledává weby na mobilech, my už jsme tou dobou v kapse měli iPhone. A vůbec nás nebavilo zoomovat a různě proklikávat na webech, které na to nejsou připravené. Responsivní design je přitom o hodně starší, než zájem vyhledávačů o jejich výrobu.
Každému provozovateli webu jde logicky o zisk. A k zisku vás může dovést jen návštěvnost se slušnou mírou konverze. A čím větší je pak taková návštěvnost, tím větší je zisk.
Začátky naší práce skoro nedávaly smysl a logiku Google jsem nenáviděl
V době, kdy jsme psali user-friendly weby jsme naráželi na jeden problém - na webu bylo málo slov. A k čemu také okecávat hodinu něco, co se dá vyjádřit pár ikonami a klikacím kalendářem. Ale na vyhledávačích se to tak dobře neumisťovalo. Vyhledávač totiž netušil, že ten web i bez hromady textu plní účel daleko lépe, než encyklopedie nakupování na internetu.
Tenhle problém jsem konzultoval s různými lidmi, nechal jsem si i vypracovat postupy, jak u některých webů pozice zvednout. Verdikt byl všude stejný - připište tam to a to, přidejte tam tohleto a támhleto a... UX je v koši. To je přesně to, co jsme webům dělat nechtěli. Pak přišla první spása - penalizace pro neresponsivní weby. A následně vyhledávač začal jinak analyzovat obsah, jeho použitelnost a celkovou oblíbenost u lidí. A hola hop, weby na první stránce vyhledávání. No ještě že tak.
SEO a UX pomalu kráči ruku v ruce
Sice nevím jak, ani podle čeho se zrovna UX optimalizace dá poznat, ale naštěstí dobře udělaný web vyhledávače rozpoznají. Text, který spousta lidí píše z přesvědčení, že je pro vyhledávače, je ignorován. Lidský přístup a logika naopak dostávají kladné body. Avšak v některých případech prostě jednu příčku nad vámi bude stále někdo, kdo napíše web, o webu, s webem a nakonec volá webe! Tak snad ne na dlouho.
Co s tím, aneb 7 nápadů jak zlepšit UX a SEO najednou
1) Cokoliv co píšeš, piš tak, aby se to dalo číst, zároveň nepiš proto, aby tam "i tohle bylo"
2) Když už jsi něco napsal, zamysli se, jestli to vůbec chceš číst a k čemu ti to v danou chvíli bude
3) Pokud chceš mluvit o tématu, musíš tam stejně to klíčové slovo občas zmínit, protože zas tak dobře ti Google ještě nerozumí
4) Když si procházíš vlastní web, musí ti dávat smysl nejen struktura, ale i proces nákupu
5) Nezapomeň na popisky odkazů i obrázků, meta titulky a popisy
6) Vyndej z kapsy telefon, telefon svého kamaráda, vaše tablety, chytré televize a všechny počítače a zkontrolujte si, jestli to funguje dobře
7) Dělej to hlavně pro lidi, které chceš zaujmout
Je mi jasné, že se tím málokdo bude řídit. Ale to nevadí, za pět let bude situace lepší.
Vrátíme se k testování třech různých webů o tom samém
Teď bych mohl vychválit, jak skvěle jsme vymysleli platformu pro weby. Ale to by nikoho nezajímalo, i když je to na místě.
První kus byl na platformě eshop-rychle. Ne, nedám sem odkaz na tenhle systém, protože je to horor. Administrační rozhraní se svou (ne)logikou moc neliší od konkurence, nicméně možností má extrémně málo. Chybí mi zde možnost dodělávat popisky u odkazů a obrázků, takže UX i SEO dostávají celkem na prdel. Dále mi přijde, že nikdo na technické podpoře nechápe, že jejich zákazníky právě SEO živí, proto by se na tohle téma zaměřit měli, ne mi odpovídat, že něco nelze. O to je to horší, když vím, že lze, dělá se to v kódu tady a tady a trvá to 10 minut včetně testování.
Pokud trpíte tímto systémem, pro zvýšení pozic si ohlídejte funkčnost (pseudo)šablony na mobilu (i když správně nefunguje ani na desktopu), zapněte si HTTPS a připravte se, že budete muset každou kravinu rozepisovat lidem jak tataři, jinak nahoru ve vyhledávání nepůjdete.
U Shoptetu je všechno jednodušší, hlavně to funguje. Jediné, co se mi nelíbí je design, ale to žádný majitel e-shopu stejně neřeší. SEO mají poměrně vychytané, v adminu si můžete dělat co chcete potřebujete a je vidět, že se tomu hlavnímu účelu někdo věnuje.
No a k našemu se vyjadřovat nebudu, protože jsem měl slušné pozice ještě před tím, než jsem vůbec začal něco dělat. Zvláštní, že?
Proč ten web nefunguje I.
Proč ten web nefunguje II. - Grafika
Proč ten web nefunguje III. - Reklamy a propagace
Číst další článek