Proč ten web nefunguje II. - Grafika
"Není to tak hrozné, mě se ten web docela líbí." Tuhle větu jsem od zákazníků slyšel hodněkrát. Od článku si slibuji, že jí uslyším méně. :-) O to totiž vůbec nejde, co se komu líbí.
Napsat článek o grafice není jednoduché, zvlášť když se nepovažujete za grafika. Ale v tom je ten vtip. Grafika webu nemá sama o sobě skoro žádný význam.
Důležitější je design jako celek
Součástí designu jsou:
- Texty
- Funkční prvky
- Struktura webu
- Zobrazení na mobilních zařízeních
- Vzhled (tedy ta grafika)
- UX
O textech jsem se rozepsal v minulém článku, ale také jsem předeslal, že samotný text vás nespasí. Když vám na webu konverze stále nepřichází, asi jste něco opomněli už při výstavbě.
Tlačítka, okýnka, menu a další funkční prvky
Můžete v textu mít cokoliv (a pak pro jistotu půlku smažte), ale na webu potřebujete ještě něco víc. Potřebujete totiž, aby lidé měli na co klikat, kam vyplňovat a aby to k něčemu bylo. Řeč je o tom, co má v CTA (call to action - výzvě k akci uživatele) moc výkonnou. Může to být menu webu, tlačítko pro přidání do košíku nebo odeslání formuláře, tlačítko na rozcestníku nebo okénko pro zadávání údajů.
Klíčové je, aby to fungovalo. Zkrátka když na něco kliknete (nebo sáhnete), musí dojít ke slíbené akci. Vyvarujte se nefungujícím odkazům, prázdným odkazům a všem dalším errorům na webu. Podvědomě ztrácíte důvěru zákazníka a jste za flákače. Skoro jako když jsem si rozbil mobilní verzi webu. Trapas.
Uzpůsobení funkcí a jejich rozložení budeme později rozebírat v UX.
Funkční prvky však musí být dobře viditelné, jasně vysvětlit svůj význam a musí uživatele buď lehce svádět ke kliku, nebo prostě trknout.
Struktura webu prý k designu nepatří
Ale patří. Vy přece víte, jaké sekce chcete na webu mít. Vy víte, co tam chcete nabízet. Tím pádem musíte lidem nabídnout cestu, aby se tam dostali. Můžou se tam dostat z menu. A vy víte, že bude muset být přehledné. Můžou se tam dostat z nějakého tlačítka, opět tím zjistíte, že to tlačítko potřebujete někam umístit. Třeba na homepage. Nebo na podstránku. Nebo na obojí? Teď už víte, co všechno ještě potřebujete do designu vložit.
"Vždyť mě to na mobilu funguje!"
Já vám věřím, ale zákazníci už ne. Problém je v tom, že vy svůj web znáte. Takže víte, že by to na počítači vypadalo jinak. Ale ten návštěvník to neví. Nezná strukturu webu, nezná vaší firmu. Právě mobilní verze dostávají pěkně na prdel. To v praxi znamená, že dobrou polovinu uživatelů svým způsobem odrazujete. Možná i víc.
Když víte, co je na vašem webu důležité, znáte strukturu a funkce, proč to nedotáhnout do konce i pro mobily?
"Oni si to pak otevřou na počítači." Neotevřou, protože v té větě máte právě dvě chyby. První je "pak" a druhá je "na počítači". Kolikrát jste slyšeli v rádiu reklamu na web, ale protože jste zrovna řídili, podívali jste se na to pak? Ani jednou. A kolikrát jste neřídili a podívali se "pak na počítači", protože na mobilu to byl děs? Škoda dalších slov.
A teď přijdou ty obrázky, ta krása co nám vydělá
Samá voda. Teď přijdou náčrtky, wireframy a prototypy. A to vám celou dobu zatajuji UX. Vydržte, už tam skoro jsme.
Nejdřív se to musí celé vymyslet. Dát předchozí body dohromady, slepit to a podívat se, jak to vlastně může vypadat. Jak to pak může vypadat na mobilech a tabletech, jak se odkud kam dostanete.
A pak to konečně může někdo vybarvit, dát tam obrázky a postylovat tak, aby to byla dechberoucí nádhera.
Grafický návrh vám však nemá připadat jenom hezký (i když to preferuji), ale především má ukázat, co uživatel na tom webu může podniknout, co skutečně podnikne, a co vám vydělá kačky. Nebo éčka. To je na vás.
A toho UXáka rozvážeme a pustíme ze sklepa?
Taky ne. On totiž ve sklepě nebyl a určitě nebyl svázaný. Ten UXák, tedy user-experience designér, tu byl s vámi celou dobu. Má expertní znalosti. Seškrtal vám ty texty, přeházel vám pořadí tlačítek a jejich umístění, rozmluvil vám dvojí menu. Vyházel tunu balastu, co si tak rádi na weby vkládáte. A celé to pro uživatele zpříjemnil.
Jasně, vaší paní se to zase tolik nelíbí. Ale UX designer to stavěl pro váš největší zisk, čili pro cílovou skupinu zákazníků. Ne pro vaší ženu, která u vás nenakupuje, protože jí tlumiče do auta logicky dáte zdarma. Osobní vztah k webu nesmíte vůbec pustit ke slovu. Můžete ho mít rádi, až když vás živí.
Toho člověka s tím UX si držte. On se bude webu věnovat i dál. Bude testovat, jak lidé reagují a třeba po půl roce něco upraví, aby zvedl efektivitu klidně na dvojnásobek. Bez legrace.
Čeho se UX týka skvěle vysvětluje Honza.
Super, všechno dává smysl a teď je potřeba to naprogramovat
Mám pocit, že vás opět zklamu (Chá, chá!). Ještě to naprogramovat nemůžeme. Musíme probrat, kdo ve vaší firmě bude mít na starosti poptávky z webu, kdo bude doplňovat například novinky, produkty, jak to bude propojené se skladem a tak dále.
Protože jinak to opět nebude fungovat. A na to se podíváme zase příště.
Proč ten web nefunguje I.
Proč ten web nefunguje III. - Reklamy a propagace
Proč ten web nefunguje IV. - SEO a UX dohromady
Číst další článek