EET na e-shopech - na co si dát pozor

Je to hokej, ale tentokrát bez Jágra. Řeč je o elektronické evidenci tržeb, okolo které je nejvíce nejasností právě na e-shopech. Důvodem je variabilita transakcí, které zákazníci mohou přes internet realizovat.

Implementace EET do e-shopu je ve většině případů relativně jednoduchá záležitost, ale rozhodně není zdarma, a také to není úplně jednoduché provozovat. V případě e-shopu totiž budete mít trochu víc práce.

Aktualizace článku 3.2.2017: E-shopy musí tržby hlásit teprve v momentě, kdy se o platbě dozví. Tak zní stanovisko Generálního finančního ředitelství.

 

Je několik způsobů plateb:

  • Hotově při převzetí zboží
  • Převodem na účet
  • Dobírka
  • Platba kartou
  • Platba přes platební bránu (př. PayPal, GoPay, apod.)
  • BONUS - prodej na splátky

Rozeberu jednotlivé případy a situace, aby jste se vyhnuli zbytečným problémům. Pokud se něco změní, dejte mi vědět, pokusím se článek udržet aktuální. Na začátku března teprve uvidíme, jak to nakonec celé dopadne.

 

Hotově při převzetí zboží

Tohle je relativně jednoduché. Pokud zákazník vyzvedává zboží a platí v hotovosti, jednoduše obdrží účtenku. Pokud zboží vrátí (v zákonné lhůtě nebo při reklamaci), musíte transakci opět evidovat jako zápornou hodnotu prvního nákupu - storno účtenka.

Tyto dvě transakce se však nespárují. Vzniknou tak účtenky dvě a těžko dáte dohromady jednotlivé obchodní případy.

 

Převodem na účet

V tomto případě se na transakci povinnost EET nevztahuje. EET je tu především pro případy, kdy se manipuluje s hotovostí.

A právě proto do EET spadají karty...? O tom radši až dále.

 

Dobírka

Tady je situace trochu ošemetná a nedávno se změnila. Záleží teď na tom, jak se peníze dostanou k vám. Jak zaplatí přepravci zákazník není vaše starost. Pokud to musí řešit, přepravcům to nezávidím, ale tuhle problematiku jsem nezkoumal.

Pokud dostanete složenku typu C od České Pošty, dojdete si obnos vyzvednout hotově, musíte takto přijatou platbu evidovat přes EET. Když vám přepravce pošle platbu na účet, jste z EET venku.

Jednoduchý návod - přijímejte platby od přepravců převodem. Je to jednodušší, pohodlnější a bez EET.

 

Platba kartou

Kartou platí stále více lidí. A do EET tato platba spadá. Zmatky však nastávají kvůli různým prodlevám a akcím e-shopu a platebního terminálu.

Některé platební terminály neodešlou informaci o provedení platbě zpátky na server. E-shop tak často přijme objednávku, i když zákazník platbu nedokončí. Když zákazník během zadávání karty transakci přeruší, váš e-shop může objednávku přesto přijmout. Otázkou tedy je, jak aktuální informace o platbách kartou máte.

Můžete ke každé objednávce vystavit účtenku a v případě, že platbu neobdržíte, protože nebyla dokončená, vydáte storno účtenku. Je to řešení sice jisté, ale také dost pitomé. Můžete totiž vydávat účtenky jak zběsilí, ale nic tím nevyděláte. 

Jasnou variantou je vydání účtenky v okamžiku připsání platby na váš účet. Musíte si proto ohlídat, jestli váš terminál komunikuje s e-shopem, nebo jestli se dostanete online k transakcím.

 

Platba přes platební bránu

Situace je v podstatě stejná, jako při platbě kartou. Řešením je napojit e-shop na API (u PayPalu je zde https://developer.paypal.com/docs/api/payments/), aby jste dostali zpětnou vazbu o provedení platby a následně mohli vydat "oprávněnou" účtenku. Jak to funguje u GoPay, Upay a dalšího Pay jsem nezkoumal. Vzhledem k povaze těchto služeb však předpokládám, že by jste měli mít online přístup k realizovaným platbám a vyhli se tak dalším zmatkům.

 

BONUS - prodej na splátky

Další bod, kde můžou nastat zmatky. Záleží totiž na tom, jak vám člověk zaplatí.

Pokud si online objednám zboží, platbu pošlu převodem a další také, nemusí se EET evidovat. Pokud však přijde zákazník, zboží chce splácet a první splátku uhradí hotově, dostane na ní EET.

Jediným řešením je splátkový prodej vyžadovat striktně na účet. Jinak se z toho zblázníte.

 

Máte jiné informace? Napište mi. Příšel vám článek zajímavý? Sdílejte jej, třeba pomůže někomu dalšímu.

 

Epilog

Z EET mám smíšené pocity. Daně by se platit měly, jakkoliv nesmyslně vysoké u nás jsou. Není žádným tajemstvím, že podniky, které kvůli EET končí jsou buď skutečně malé, nebo nepoctivé. Na EET nadává hlavně ten, kdo dával zaměstnancům peníze bokem a papírově almužnu (čili sociální a zdravotní skoro nic) a ten, kdo tržby jednoduše nepřiznával.

Mě EET vadí z jiného důvodu - to provedení. Že to celé běží na prastarém ADISu je v roce 2017 špatný vtip. Náklady na provoz EET jsou však totální tunel. 370 milionů ročně se za provoz utratit nedá, ani kdyby se každý rok kupovaly nové servery. Nehledě na to, že celý ten drahý "software" je principiálně jednoduchá appka. Ale jak to tak bývá, jsou to počítače, nikdo tomu vlastně nerozumí, takže prostoru pro lidovou tvořivost je hodně. A my, tzv. výstřední ajťáci, nad tím kroutíme hlavami...

A jaký je z toho business! Neskutečné.

Trochu mě děsí, že se díky EET dostane detailní tržní analýza do rukou Ministerstva financí, které je součástí holdingu Agrofert. To vás nezaráží?

 

Číst další článek