Začněte se SEO od základů

Výroba papírových tašek

Vyrábíme papírové tašky

Firma papírové tašky s.r.o. vyrábí papírové tašky

Produkt: Papírová taška

Naše papírová taška je prostě to nejlepší pro každého šaška.

 

A z webu je fraška

Dříve stačilo prostě dokola papouškovat klíčové slovo vždy a všude. Ale to jsme se vrátili o 20 let dozadu. Doba, kdy SEO (search engine optimization - optimalizace pro vyhledávače) znamenalo úmorné opakování klíčových slov, je naštěstí pryč. Pokud se vyhledávači nelíbí, že dané slovo bezduše opakujete, začne jej ignorovat.

Cílem SEO, neboli optimalizace pro vyhledávače, je zvýšení návštěvnosti webu z organického vyhledávání. Někdo také říká, že cílem je dosažení určitých pozic na Google nebo Seznamu. Správně však je, že SEO je marketingová disciplína, která má za úkol zvýšit zisk.

SEO je v dnešní době úplně jiná disciplína než před lety. Algoritmy se změnily a jsou docela inteligentní. Vyhledávače vyhodnocují kvalitu obsahu, nikoliv četnost klíčových slov v textu. Vyhledávač chce primárně odpovědět zákazníkovi na dotaz. Dnes vám téměř každý profesionál doporučí věnovat rozpočet i na kampaně a testování, zkvalitnění obsahu (i po testování) nebo nějakou akci pro zákazníky. A to proto, že marketing je komplexní činnost a navíc SEO je hodně specifické odvětví.

 

Bez dat nemůžete pracovat efektivně

Pokud chcete vědět, co konkrétně máte dělat, budete muset jít po nějakých datech. Některá data získáte ze svého webu a analytiky, jiná data můžete získat od konkurence. Ale obecně nejlepší postup je vytvořit si vlastní analýzy. V tomto případě analýzu klíčových slov. Analýz se dá vytvořit více. Bude záležet hodně na tom, jestli pracujete na webu nebo e-shopu. A jakou analýzu v daném případě zvolit a jak moc do hloubky jít, to vám poradí někdo zkušený. Třeba Vojta Horák, náš SEO nadšenec. Zkušenosti z praxe jsou důležité, protože můžete u některých témat zbytečně dlouho tápat, nebo dělat aktivity, které vás neposunou.

Jak a proč dělat analýzu klíčových slov

 

Začneme meta tagy, nadpisy a obsahem

Pokud napíšete do vyhledávače slovo "seznam", pravděpodobně vám nabídne "seznam.cz". Hned prvním důvodem není, že se hledaný dotaz objevuje přímo v doméně. V tomto případě jde o mnoho let vybudovaný brand, takže server Seznamu naleznete, protože lidé v České republice nehledají slovo "seznam", ale portál Seznam.cz. Hodnotících faktorů pro umístění ve vyhledávání je u Google přes 260. Pokud však chcete alespoň někde začít, vemte v potaz následující hiearchii:

  • Titulek stránky - meta tag - má vliv na pozice ve vyhledávání, má vliv na CTR*
  • Popis stránky - meta tag - nemá vliv na pozice ve vyhledávání, má vliv na CTR*
  • Nadpis první úrovně - h1 (pak i h2 a h3) - má vliv na pozice ve vyhledávání
  • Obsah - má vliv na pozice ve vyhledávání
  • Celkové UX, zabezpečení, responsivní design
  • Off-page faktory (zpětné odkazy)

*CTR = click-through rate = metrika, která ukazuje podíl kliknutí na váš web (z vyhledávače) a celkové zobrazení vašeho webu na vyhledávači

Často se mylně uvádí, že vyhledávač potřebuje mít vyplněný i meta tag "keywords", pravda to však není. Já keywords přesto vyplňuji, ne však pro vyhledávač, ale proto, abych nezapomněl, co bylo na dané stránce důležité. Beru to jako poznámku pro sebe, kdybych náhodou zapomněl, což se může stát. :-)

Dalším důležitým aspektem jsou popisky jednotlivých funkčních prvků, jako jsou obrázky a odkazy. Vyhledávače totiž nevidí obrázky. Vidí kód, který sice obrázek definuje (nebo alespoň zevrubně popisuje), ale na obrázek (očima) se robot podívat neumí. I když Google takovou technologii už má, tak uvidíme, co přinese vývoj. Má smysl důkladně a správně vyplňovat i popisky odkazů, stejně tak jako text samotného odkazu. Vyhledávač se tak dozví, kam jej posíláte a co ho tam čeká. Když ho budete mást, dostanete červený puntík. A za pár puntíků budete mít horší umístění.

Jak správně napsat meta title a description

 

Optimalizujte obsah především pro lidi

Optimalizaci pro vyhledávače není radno podcenit. Hodně pouček začíná ve stylu: „vytvořte unikátní obsah“, opomíjí se však jev druhý – co lidé skutečně vyhledávají. Pokud na svůj web lákáte lidi na výraz „papírová taška“, musíte jim také dát podnět k tomu, aby onu „papírovou tašku“ vyhledávali. Mrkněte se na trendy vyhledávání (na Google i na Seznamu) a třeba zjistíte, že hledají "papírový pytlík". Nebo je pravda je taková, že hledají "papírové tašky", takže plurál. Je to logické, hledat na internetu kde koupím jednu papírovou tašku je přece zbytečné, taška za korunu a poštovné za dolar.

A co s tím? Investujete miliony do billboardů a TV reklamy, abyste lidi přesvědčili, že chtějí jednu papírovou tašku, nebo raději vytvoříte obsah o papírových taškách?

Daleko levnější je tedy přijít na to, co vaši potenciální zákazníci hledají. „Jak uvařit lososa“ může odkazovat na stránky restaurace, která se ráda chlubí svým receptem. A jak toho využít? Poskytněte svým zákazníkům návod „jak uvařit lososa“. Buď si uvaří špičkového lososa doma, nebo raději přijdou k vám, protože ten recept vypadá skvěle!

Jak psát obsah pro weby, lidi i vyhledávače

 

A jak to v praxi zefektivnit

Je důležité mít správně vyplněny náležitosti v kódu. Titulek, popis a další. Text i obsah pak musí s těmito údaji korespondovat.. Pokud je váš web správně vyroben, vyhledávače upřednostní vašeho lososa před konkurenčním. Dnes je už běžné, že weby bez mobilních verzí jsou na nižších místech vyhledávání. SEO je navíc obrovské téma. Pro anglicky mluvící doporučuji mrknout na sekci pro začátečníky na moz.com a začít.


Samotné umístění na vyhledávači na určité klíčové slovo, vás však nikam nedovede. Důležité je, co zákazník hledá. K tomu je nevyhnutelné vytvořit analýzu klíčových slov.

A když už tedy přijdu na váš web z vyhledávače, co mě tam čeká? O tom zase jindy.

 

Číst další článek