7 kroků k perfektnímu webu

Perfektní web by chtěl mít každý. A téměř každý se tváří, že jeho webové stránky hrají první ligu. A pro ty ostatní je tu tenhle článek.

 

1. Dopřejte si styl

Ujasněte si, kdo jste a čím zákazníkovi prospějete. Máte svůj logotyp, slogany a firemní identitu? Koresponduje se směrem vaší firmy? Výborně! V opačném případě má velký smysl nový web spojit s ostatními firemními prvky a vaší identitu začít budovat. Nejlepším krokem je pevně vytyčit firemní manuál (logo, CI, atp.) a v něm dané prvky zakotvit. Ušetříte si tím mnoho starostí v budoucnu.

Pokud chcete nabízet služby na internetu, musíte dát najevo, že to myslíte vážně. Jinak vás konkurence zašlape do země. 20 let staré logo, které zašlete designérovi ve Wordu, už mluví samo za sebe. Váš business na logu nestojí, to je fakt, ale do práce také nechodíte v tesilkách.

 

2. Podívejte se na věc z více úhlů

Bez průzkumu to nepůjde. Ne, pokud chceme skvělý výsledek. Kdo na váš web bude chodit? Co si má odnést? Jakou informaci získá a jakou akci by měl vykonat? Má nakoupit zboží, dozvědět se o vaší službě? Má vám rovnou napsat nebo zavolat? Jakou pozici máte na trhu? Jak se lišíte od konkurence? Tyto otázky je důležité zodpovědět.

Střílet naslepo nemá cenu. Daleko efektivnější je fázi průzkumů opravdu projít. Často zákazníci zjistí, že potřebují něco jiného, než chtěli. Majitel firmy například chce modernizovat web. Správný designér však musí navrhnout web tak, aby firmě přinášel zisk. Webová "vizitka" je totiž stejně platná, jako ta papírová. Je hezká, ale sama vizitka vám nic nepřinese.

 

3. Vyzkoušejte si to "nanečisto"

Říkejme tomu prototyp. Jednoduchý nástřel vašeho projektu, na kterém uvidíte jeho funkčnost a můžete podle něj řešit další kroky. Zkrátka z wireframe, čili drátěného modelu, se bude odvíjet zbytek vývoje jakéhokoliv projektu.

Uživatelský průzkum vám totiž ukáže, co očekává cílové publikum a co chce. A buď se vydáte cestou nesmyslné modernizace vaší vizitky, nebo přijdete s webem, který lidem bude prospěšný a přemění je v zákazníky.

 

4. K čemu ten web chcete

Web by měl sloužit svému účelu. Jaký to tedy je? Budeme pouze informovat o vašich službách a produktech, nebo jej rozšíříme o e-shop? Budete implementovat stejný styl i do dalších marketingových nástrojů? Budete mít slogany i na firemních vozech?

Pokud máte pocit, že předbíháme, opak je pravdou. Na budoucí situace byste měli být připraveni, protože vám chatotické plánování může způsobit zbytečné náklady.

 

5. Vytvořte obsah dřív, než bude pozdě

Je nesmírně důležité mít prvotní texty dříve, než grafiku. Chytlavý text zaujme a funguje. Je dobré se vyhnout situaci, kdy se do „toho okénka“ nevejde. Prodejní a informační texty jsou speciální disciplína. My máme grafiky i textaře pod jednou střechou, proto je vznik webu rychlejší a hladší. Ale co když vy to štěstí nemáte?

Tvorba obsahu a obsahové strategie by měla určitě předcházet grafické práci i programování. Pokud vytvoříte grafiku jako první, budete jí muset upravovat podle obsahu. A rázem máte dvojí náklady. Na to samé! 

 

6. Tady čtverec, támhle obdělník. A jak to pak vypadá

Grafická podoba vašich stránek bude mít největší efekt, pokud není v rozporu s vašimi firemními barvami. Grafický návrh by měl vystihovat základní vizuální styl, ve kterém si dovedete představit celý web. Líbivá a vkusná grafika musí však jít ruku v ruce s čitelností a funkčností. Vynikající grafika totiž koresponduje s celkovým UX webu a tím přispěje k jeho účinnosti.

Častým problémem je, že logo máte v barvě, který nelze vhodně kombinovat s jinými. To samé platí o tvarech a stylech. Bohužel i dnes se setkáváme s logomanuály, které už od začátku vyvrací možnost logo použít s jiným prvkem. Třeba když je logo v takových barvách, že text na případném webu nebude čitelný.

 

7. Netestujete? Testujte

Testovat hotový web je klíčem k jeho zdokonalení a vlastně celému úspěchu. I když se snažíte vyladit detaily, můžete v provozu zjistit, že nějaký prvek zákazníky neuspokojuje nebo dokonce nezajímá. Testovat chování uživatelů a přizpůsobit podle něj projekt je druhá fáze nových webů, která je většinou opomenuta.

"Vždyť už to stálo tolik peněz!" To je fakt, ale není náhodou důležitější, jestli bude web přinášet zisk? Více o UX designu se dozvíte zde.

 

Číst další články