Jak správně napsat title a description
SEM je zkratka pro Search Engine Marketing. Napíšu o SEO a SEM přímo sem.
Kdysi jsem si posteskl, že se mi nelíbí cenzura reklamy na Facebooku. Na vyhledávačích je to naštěstí jinak, protože se zcenzurujete sami a ještě rádi. Vyhledávače totiž nemají pravidla pro obsah, pouze pro jeho délku - ať už počet znaků v reklamě, nebo počet znaků/pixelů ve vyhledávači. Sdělení je tedy na vás. Součástí SEM je kromě toho, co píšete i to, kde je to vidět. Jinými slovy když někdo hledá "7 nápadů", překvapivě někde najde tuto stránku. Když někdo hledá "jak napsat title a description", zobrazí se mu přímo tenhle článek. A teď koukám, že to ani není první! :-)
Kdo do Google nikdy nezkusil napsat sprosté slovo
Když jsme poprvé, ještě jako děti (puberťáci), viděli Google, sprosťárny byly samozřejmě až na prvním místě. Možná právě proto vznikly zábavní servery prdel.cz nebo hovno.sk. Protože to zkoušel téměř každý, měly vysokou návštěvnost, jak je to dnes, nevím (ale na děti je spoleh vždy). Vysoká návštěvnost přinášela zisk z reklam a stačilo tedy "pouze" tvořit obsah. Ale dnes nebudeme řešit SEO, to jsme již rozebírali v článku o SEO.
A své firmě určitě neděláte fekální marketing a pod takovými výrazy nechcete být vidět.
Meta title - titulek stránky a jeho funkce
Titulek stránky je důležitý. Říká, co na dané stránce naleznete a zároveň podle jeho obsahu vyhledávač zahrne danou stránku do vyhledávání. Uvádí se (uvádělo), že optimální délka meta title je 50-55 znaků. V praxi je to teď založené na počtu pixelů. Co se skutečně zobrazí není založené jen na title, někdy Google vybere titulek jiný. A jak jej napsat?
Kromě nejdůležitějších klíčových slov je vhodné nezapomenout na branding, čili svou firmu. Považte, že na to všechno máte jen těch 55 znaků. Kratší titulek neublíží, delší se nezobrazí a celková pozice se dále odvíjí i od jiných aspektů.
Tohle je 55 znaků a jak to teď všechno stihneme, nevím.
Takže vhodný termín bude třeba nějaká vaše služba nebo výrobek (klíčové slovo). Pak je tedy vhodné uvést název firmy. E-shopy používají název domény, ostatní skutečný název firmy. Někdo to dělá naopak a v určitých případech to má smysl. Třeba když se vaše firma jmenuje stejně jako nejdůležitější klíčové slovo. Přece nebudete dvakrát psát to samé. Ani vyhledávač vám za to body nepřidá.
Má zkrátka význam zákazníkovi rovnou říct, že našel to, co hledá a kdo jste. Marketingově to má také význam, rovnou se totiž při odpovědi na svou otázku zákazník dozví, jak se jmenuje vaše firma a třeba si to zapamatuje. A to není nikdy na škodu, že?
Takže proto mám na svém webu titulek takto: "Webové stránky a internetový marketing | Vojta HORÁK", takže rovnou víte, co dělám a jak se jmenuji. Využití pro další 3 znaky jsem nenašel, ale to NEVADÍ. A představil jsem se proto, že jste zavítali na můj web, ne na web naší firmy.
Jediná výjimka je homepage - tam zkrátka napíšu, co ta firma dělá, například "zakázkový kancelářský nábytek". Pokud VASA nábytek není první, hanba mi. Na zbytku už uvádím například: "Manažerský nábytek | Nábytek VASA spol. s.r.o."
A teď jdeme na ty akce, slevy a nekonečný orgasmus
Ano, dostáváme se k meta description, čili popisku stránky. Teď to tam musíte nahrnout. Získat toho zákazníka k vám a nikam jinam! Tady se totiž můžete ještě jednou vyjádřit klíčovým slovem, ale zbytek využijte na ten marketing. Vyhledávač vám v popisku to klíčové slovo zvýrazní a vy tak nabydete dojmu, že to tam fakt je. Ano, tohle je ta věc, co se na Google zobrazuje pod titulkem a url. A tento text může zákazníkovi říct, že u vás získá něco navíc. Ne vždy se zobrazí, někdy vyhledávač vybere něco jiného, třeba pokud tuto stránku nabídne i pod jinou kombinací slov.
A protože jsem mladý, krásný, inteligentní a vzdělaný, těch 155 znaků nebudu plýtvat na plané řeči a rovnou vám řeknu, že beze mě jste úplně vyřízení. Cha!
Optimální délka description je mezi 140 - 155 znaky. A tady si nejvíc lámu zuby. Google totiž zobrazí 155 a Seznam jenom 140 znaků, respektive je to také závislé na počtu pixelů, ale já používám osvědčenou metodu 140 - 155. A když pak na vyhledávači vidím, že to důležité usekl, tak to zkrátím. Zkrátka testovat se musí. A když přichází to dilema, dokonce trojité - sdělení, Google nebo Seznam? Jednoznačně vyhrává sdělení.
Ale co říct? Určitě řekněte to klíčové slovo, ideálně jej nějak šikovně zakomponujte na začátek věty. Ale proboha hlavně těm lidem ukažte nějaký přínos. Tady totiž máte šanci vystřílet všechny trumfy ještě před tím, než někdo přijde na váš web. Tady se dokonce rozhoduje, jestli vůbec přijde!
Mluvte na lidi, jestli chcete mluvit s lidmi
I vyhledávač už skoro úplně rozumí větě. A neděláte marketing pro vyhledávač. Děláte jej pro vyhledávajícího. Tak na něj mluvte hezky česky a ve větách, aby si ta slovesa nemusel, chudák, domýšlet sám. Co když si zrovna jeho mozek dosadí úplně jiná slovesa? Co si o vás pomyslí?! No fuj, u takových lidí já nakupovat nebudu!
Jak to vyřešit, když mám na webu tisíce stránek?
Tak buď jste encyklopedie, nebo máte e-shop. V obojím případě chápu váš problém. Je to totiž práce na několik let. A dost často se nevyplatí. Stejný problém jsme řešili při vývoji systému 7cms. Jak to udělat, aby to bylo co nejmenší zlo? Poradil jsem se tehdy s nejpovolanějšími, čili s konkurencí. S takovou konkurencí, které si vážím, protože dělají skvělou práci.
Výsledek je takový, že strojově má smysl generovat title takto: Název konkrétní stránky webu | Název firmy. A description nechat prázdný. Oni to vyhledávače stejně "přečtou" a zkrátka něco si z toho obsahu vytáhnou a do popisku použíjí. Proto pak vídáme takovéhle úkazy:
SEM tam, SEO všude
Dobrá, už si dám se zkratkami pokoj. Ale SEM má vliv na SEO. Pokud je totiž vaše stránka oblíbená lidmi, oblíbí si jí i vyhledávač.
Zkrátka, máte-li správně vyplněné title a description a nepodceňujete jejich význam, dostanete kladné body od vyhledávačů (description však neovlivňuje pozice, ale psychologii hledajícího). A za tyto body se posunete o pár pater výš. To za těch v součtu 210 znaků už stojí, což?
Číst další článek