Jaké bylo testování 7divs a co přineslo

Uživatelské testování je nezbytnou součástí efektivního vývoje aplikací, webů a e-shopů. Jedině v praxi lze objevit nedostatky, které nejsou vývojářům na první pohled patrné. Co člověk, to originál. 7divs, nástroj na tvorbu a správu webů, jsme tentokrát podrobili testu copywriterů. Důvod byl prostý, chtěli jsme systém vylepšit, a proto jsme jako cílovou skupinu vybrali textaře, kteří s různými redakčními systémy pracují a prostředí webových editorů je jim známé.

Systém 7divs používají všichni naši zákazníci. Někteří mají na svých webech specifické funkce navíc, ale jádro systému je stejné. Protože 7divs pro ně byl skok dopředu, neřešili detaily. Ale občas jsme nějakou třecí plochu cítili. Proto jsme se rozhodli pro zkoušku ohněm. Při uživatelském testování lze zkoumat mnoho věcí. Důležité je proto mít pevně stanovené cíle a priority konkrétního testu. Protože informací získáte vždy o mnoho víc. A protože jsme slíbili, že se o výsledky podělíme, jsou tady. Přivítejme naše odvážné copywritery!

 

Rozkaz zněl jasně, vytvořte si web za 30 minut

30 minut na vytvoření webu je šibeniční termín. Ale i přesto vznikly zajímavé práce, které by za dalších 30 minut mohly jít do světa. Zkoumali jsme, jaký dojem na uživatele udělá administrace, jestli jim nějaké funkce chybí, případně jestli je naleznou. Následovala série otevřených otázek, které se lišily podle výsledků praktické části. Výsledky však byly celkem dobré, takže odlišnosti v otázkách byly skutečně malé. Uživatelé dostali finanční odměnu, jak se při uživatelském testování sluší a patří.

 

Co jsme testem zjistili?

Kladné ohlasy jsou sice milé, ale nikam vás neposunou. Proto jsme se zaměřili především na negativní postřehy, které jsou nejcennější. Každý má jiné zvyky, názory a potřeby. Proto bereme v potaz takové postřehy, které se objeví alespoň u 60 % uživatelů. Při 80 % shodě je jasné, že změna bude muset nastat. A pokud se shodnou všichni, je jasné, na čem je potřeba pracovat hned. Naši testující se neznali, neviděli, nekomunikovali spolu a díky tomu se dá výsledky považovat za objektivní.

 

Výchozí stav administrace

Výchozí stav administrace 7divs

 

1) Pojmenování záložek administrace a funkcí

80 % uživatelů poukázalo na skutečnost, že neví, co je pod některými sekcemi čeká. Největší problém byla nástěnka. Proč jsme to neviděli my? Protože dávno víme, co nás tam čeká, ani nás nenapadlo nad tím přemýšlet. Zjistili jsme také, že některé výrazy nejsou tak známé, jak jsme si mysleli. Například favicon. Kdo ví, co to je? K tomu se vázalo doporučení tyto otázky vysvětlit. A to jsou cenné podněty k rozšíření návodů nebo článků.

 

2) Srovnání s libovolným konkurenčním systémem

100 % uživatelů uvedlo, že se jim v systému tvořilo lépe, nejčastěji byl zmiňován Wordpress a Wix. Navzdory nejasnostem okolo zmíněného favicon jsme v jiných termínech dostali kladné hodnocení, protože prý mluví laicky a srozumitelně. Jdeme dál.

 

3) Možnosti editoru stránek

U této otázky všichni hodnotili kladně, ale objevili jsme v odpovědích i takové nejasné drobnosti, které vedly k dalším otázkám. "Nic zásadního mi nechybí" nebo "Skoro všechno tam je" zní vlastně dobře, dokud se nezeptáte, co tam tedy není. Výsledek nás překvapil, lidem chybí některé funkce Wordpressových šablon, zejména bloky, které umožňují organizaci obrázků a textu.

 

4) Layout homepage a stránek

Výchozí uspořádání se líbilo všem, později se ukázalo, že 60 % uživatelů by uvítalo možnost některé prvky uspořádat jinak. To znělo děsivě, jako kdyby byl celý layout špatně. Nakonec se zjistilo, že se jedná o drobnosti, jako je pořadí sekcí na homepage.

 

5) Použitelnost platformy v praxi

65 % uživatelů by uvítalo možnost tvořit v systému weby pro sebe i své klienty. Hm, a co ten zbytek? Prvním faktorem byly osobní vztahy s kolegou, který připravuje weby ve Wordpressu. Ok, to dává smysl. A druhým faktorem je prý cena.

 

6) Mobilní zobrazení

Nikoho nenapadlo si svůj výtvor prohlédnout i na mobilu. A pak byli všichni nadšení, že to funguje skvěle. Proč se na mobily zapomíná? Protože textař píše texty, neprogramuje.

 

 

A co jsme s tím udělali?

Sepsali jsme v bodech položky, které byly problémové. A začali jsme navrhovat řešení. Výsledkem jsou některé nové funkce, úprava některých stávajících a razantní změna struktury administrace.

 

Nová podoba administrace

Nová podoba administrace 7divs

 

1) Změna menu, názvů funkcí a jejich uspořádání

Výslednou podobu vidíte výše. Že to mělo smysl se ukázalo v momentě, kdy jsme vydali update zákazníkům. Někteří totiž své weby rovnou začali měnit. A to je super. Přesně tento efekt člověk od uživatelského testování (a následného vývoje) očekává!

 

2) Konkurenční srovnání

K té konkurenci jen dodáme jeden postřeh. Během porovnávání pár lidí (60 %) nadhodilo myšlenku, že místo návodů máme natočit videa. A to třeba Wix má rovnou v reklamách na Youtube. Takže tady do budoucna můžeme očekávat zlepšení, slibujeme.

 

3) Nová funkce "Obsahové boxy"

Něco takového jsme v systému chtěli, ale nedařilo se nám to rozlousknout. Až díky uživatelům jsme dovedli definovat, jak by to mohlo fungovat. Uživatelé chtěli možnost graficky ztvárnit zajímavosti nebo vlastnosti produktu a doplnit je o text. A takových útvarů chtěli vytvořit více. A výsledek? Nám se líbí!

 

Obsahové boxy na stránce

Obsahové boxy na webu 7divs

 

4) Bloky na homepage a nová sekce

Nově jsme umožnili vypnout nebo zapnout zobrazení novinek a článků z blogu na domovské stránce. Zároveň jsme domovské stránce přidali další blok, který si uživatel může přizpůsobit podle sebe. A rovnou nalezl praktické využití pro SEO.

 

 

Co jsme v testu neodhalili

Dá se říct, že jsme udělali neúmyslně jednu chybu. 80 % uživatelů se nás dotazovalo na cenu nástroje 7divs, což jsme pouze mechanicky zodpověděli. Vůbec nás nenapadlo, že se ptají proto, že to z našeho webu nezjistili. Takže jsme se chytili za nos a ještě extra přidali sekci ceník, protože skutečně jedna věta na celém webu nestačí. A proč jsme na tohle nepřišli dříve? Ze stejného důvodu, jako jsme měli v administraci sekci "Nástěnka", už jsme věděli kde a co tam je. Tak jsme to neřešili. Chyba!

Veselou vsuvkou budiž skutečnost, že testující byli textaři, ale nikdo si nevšiml, že u odběru newsletteru jsme měli "Přihlašte se k...". Takže jsme ještě dostali za uši od paní učitelky češtiny, která učí na škole, které jsme dělali web. Správně je "Přihlaste se". :-)

 

A co bude dál?

Uživatelské testování je nedílnou součástí UX designu. Existuje však mnoho lidí, kteří se prezentují jako UX designéři, přitom testy nedělají. Tak na to opět upozorňujeme. I když jsme uživatelských testů dělali hodně, každý projekt má jiná specifika a každá cílová skupina vnímá produkt jinak. Za vše hovoří, že předchozí uživatelský test 7divs se skupinou programátorů proběhl velice hladce. Naproti tomu testy s neodbornou veřejností ve stejný čas dopadly katastroficky. Správné určení cílové skupiny a důkladné testování je nejefektivnější cestou vývoje.

A nakonec důležitá poznámka. Nový stav nástroje je jednoznačně lepší. Nicméně to neznamená, že nebude na dalších cílových skupinách testován dál. Protože i výsledek optimalizace musíte testovat. Naší vizí je dostupný web, který zvládne vytvořit každý.

 

Vyzkoušejte 7divs zdarma

 

Číst další článek