Jak vybudovat úspěšný e-shop II.

Před realizací vlastního e-shopu je důležité promyslet i zdroje návštěvníků. V minulém článku jsme se věnovali skladům a personálnímu obsazení vašeho e-shopu. Dnes se blíže podíváme na další faktory e-shopu, aby jste při výběru platformy měli jasno.

 

SEO vám pravděpodobně přinese nejvíc

Vyhledávače pravděpodobně budou vaším hlavním zdrojem návštěv. Pro osazení solidních pozic musíte zjistit, jak pro daná klíčová slova vyhledávač pozice obsazuje. Zkrátka co tam naleznete a v jakém stavu je konkurence. U výběru dotazů, na které chcete být vidět, je důležité zjistit, jestli je tento dotaz pokládán vyhledávači často, v jakém tvaru a v jakém období. Ideální jsou Google Trends nebo statistiky vyhledávání od Seznamu. Poměrně snadno naleznete ty pravé dotazy.

Kód vaší stránky by pak měl mít náležitosti pro správnou indexaci. Ohlídejte, aby každá vaše stránka měla možnost zejména editování popisu a titulku stránky a případně bylo co nejlépe nastavené automatické vyplňování těchto meta tagů pro případ, že z finančních nebo kapacitních důvodů nebudete vyplňovat manuálně každý produkt. To samozřejmě platí při desítkách tisíc produktů na e-shopu.

Editovat meta tagy by mělo být možné na stránce, u kategorie i u jednotlivých produktů.

 

Když už návštěvník přijde, musíme jej zaujmout

Některé stránky budou mít vyšší návštěvnost, zejména podle objemu vyhledávání. Je poměrně důležité mít tyto stránky tak upravené, aby na nich zákazník zůstal. Pokud se přes vyhledávač dostanu na detail produktu, určitě bych měl mít možnost vstoupit do kategorie nad tímto produktem, případně kamkoliv jinam. Pokud z landing page zákazník nemůže snadno dál, a zároveň nehledal zrovna váš produkt, odchází zpět na Google.

 

PPC je nejdražší, má však nejvíce možností

Placená reklama má tu výhodu, že pouze nastavíte klíčová slova, na kterou stránku reklama povede a kolik za to chcete zaplatit. Detaily PPC reklamy jsem zmiňoval v článku o propagaci.

Nevýhodou PPC je samozřejmě cena. Za každého návštěvníka z reklamy rovnou zaplatíte. Cena se liší dle trhu, období a odvětví. Pokud chcete na webu např. 300 lidí denně, bude vás reklama stát v průměru 2700 Kč na takový den. Čísla vás pak samy navedou zpět na SEO. Placená reklama má však vyšší efekt, je-li dobře zacílená.

 

Význam homepage

Někde jsem slyšel moudro, že homepage je pouze přeceňovaný rozcestník. To ovšem není vůbec pravda, pokud využíváte billboardy, rádio a další typy off-line reklam. Návštěvníkovi musí z vaší homepage být jasné, co u vás získá a proč by měl svůj nákup uskutečnit právě u vás. A určitě nebudete na billboardech inzerovat link "www.eshop.cz/kategorie/modry-produkt". Pokud ano, lidé to zkrátka nenapíšou a nikdo na danou stránku nepřijde. Homepage bude také vyskakovat z vyhledávače lidem, kteří hledají právě vaší firmu, informace o sortimentu nebo kategoriích, kterými se zaobíráte. Tak proč se tomu nevěnovat.

 

Sociální sítě

PPC reklama na sociálních sítích je stejně benevolentní, jako reklama na vyhledávači. Pro vašeho marketéra bude však důležité, v jakém tvaru zobrazí např. Facebook vámi sdílený odkaz. Věnovat se každému příspěvku extra musí každý. Otázkou je, jestli mu to zabere 2 nebo 10 minut.

 

Konverzní poměry

Nečekejte zázraky a připravte se na realitu. Váš web může prodávat s konverzním poměrem 0,5 %. Pokud bude dobře navržený, skvěle cílený, můžete se dostat klidně na trojnásobek a dál. I tak se bavíme o relativně malé úspěšnosti, že? Výjimky existují, raději se však v předpokladech držím horších průměrů. Je totiž mnoho faktorů, které konverze můžou ovlivnit, jako třeba doba na trhu a hodnocení zákazníků. S těmito konverzními poměry můžete relativně snadno spočítat předpoklady obratu a výdajů.

 

Péče o zákazníky

Blíže jsem proklientský přístup inzeroval v článku o péči, podstata zůstává stejná. Pro vás je však důležitá zpětná vazba. Zkrátka je fajn od začátku se zákazníkům věnovat osobně. Divili byste se, kolik užitku způsobí optání, jestli zboží dorazilo včas. Váš nový web by měl umožnit dialog se zákazníkem, ať už ve formuláři nebo chatu.

Teď v podstatě víte, co potřebujete od svého dodavatele. Pak už zbývá jediné - vybrat platformu.

A o tom zase příště.

 

Číst další článek