Proč si kovářova kobyla najala profíka
Můžete napsat desítky webů, ale nejhorší je napsat ten svůj. Je to logické, protože máte nadhled nad stránkami jiných lidí. Ale do svého oboru jste beznadějně zabředlí. Nedovedete se podívat s nadhledem. Stejnou situaci často řešíme uživatelským testováním. Někdy vidíme to, co klient vidět nechce. Nezbývá pak, než oslovit cílové publikum. A pak se dostaví reálná zpětná vazba. Některé projekty však nelze v určité fázi testovat na cílové skupině. Proto jsem se rozhodl oslovit profesionála na webovou analytiku.
Potřeboval jsem otestovat prototyp v rané fázi, který zkrátka nebyl připraven na skutečného uživatele. Proto bylo důležité získat zpětnou vazbu na základě pohledu nezaujaté "třetí" strany, se zkušenostmi a znalostmi problematiky. Nejprve jsem klasicky pokusy prováděl na rodině a kamarádech. To bylo hodně přínosné, protože ti lidé z oboru nebyli vůbec. A v něčem se shodovali, takže přínos to jednoznačně mělo. Ale pořád bylo potřeba získat více.
Hodinová sazba může reflektovat zkušenosti
Hodně lidí kroutí hlavami nad cenou práce v IT, která se dá vyjádřit buď hodinově, nebo za kompletní dílo. A lidé se často bojí právě hodinových sazeb. Já už ani ne. Moc dobře vím, že hodina s člověkem, který stojí 2500 Kč za hodinu, mi přinese daleko více, než 5 hodin s levnějším konzultantem ve stejném oboru.
Málokdo také vidí tu druhou stránku věci - kolik stojí software a nástroje. Ale nejdůležitější je know-how a zkušenosti. Těžko si někdo bude účtovat hodně, když nic neumí. Inu, možné to je, ale dlouho takový člověk na trhu nevydrží, pokud není zrovna zázračný génius. Do projektu se každý profesionál snaží dát všechno. Přemýšlí nad problematikou dnem i nocí. Kvůli metodice musel experimentovat, často docela draze, a možná proto je dnes ve svém oboru opravdu dobrý. Co se mě týče, nemám se sazbami problém, také nepracuji zadarmo.
Nejvíce se bojíme toho, co nám může opravdu pomoci
Párkrát jsem spolupracoval s lidmi "z venku", bohužel to většinou mělo dva problémy - nebyl jsem spokojený a kradli mi nápady. Tu spokojenost bych oželil. Ale ty nápady, to je na pěst. To se zkrátka nedělá. A pak jsem si uvědomil, že mám ještě jednu obavu - bojím se kritiky. Přitom ta konstruktivní kritika je jediné, co vás opravdu někam posune. Přirozeně se bojíme toho, že nám někdo oznámkuje práci jak písemku ve škole. Že dostaneme bůra a doma na prdel. A zaracha. A tady je důležité si uvědomit, že na prdel můžete dát jedině svému businessu a zaracha vám nikdo nedá. Jediné, co může dostat pořádnou facku, je vaše ego.
A pokud děláte business kvůli svému egu, možná je něco špatně. Business dává smysl, pokud má hodnotu pro zákazníka. Ale o tom zase jindy.
Co děláte dva dny může profík zmáknout za chvilku
Když jsem zmiňoval pokusy na rodině a přátelích, napadlo mě si vyhodnotit i časovou náročnost. Kvůli drobnému krůčku vpřed se tak vyplýtvalo několik dní. A začal mě zajímat názor profesionálů, zejména na téma konverze. A pak se mi úplně náhodou do cesty namanul kolega, který se specializuje na webovou analytiku - Google Analytics, PPC kampaně a konverze. S čím jsem se mordoval celé dny bylo vyřešené asi během 30ti vteřin. To by nikdo za pětistovku na hodinu nedovedl. A dostavilo se takové to "Ajó, proč mě to nenapadlo dříve".
Když používáte stejný jazyk
Znáte práci Zbyňka Hyráka? Já ano, proto mě napadlo mu svůj projekt představit. Skvělé na celé konzultaci bylo to, že jsme oba věděli, která bije a o co jde. Nikdo nemusel nic vysvětlovat. Jak by ne, když jsme od podobného fochu.
"Víš co je na tom claimu špatně?" zeptal se mě. Téměř okamžitě jsem pochopil, kam tím míří a vysypal jsem z rukávu odpověď, že v něm není benefit a nemluví o produktu. To jsem měl správně, ale ještě mi k tomu vysvětlil, co potřebuji sdělením říct, jak tím dovedeme uživatele k akci a další podstatné informace. Detaily si, s dovolením, ponechám pro sebe. Navíc výsledek můžete vidět na novém webu s nástrojem na tvorbu a správu webů 7divs. Prošli jsme kompletně důležité části webu a odnesl jsem si z toho podklady pro další práci.
A to jsme ještě nevyhodnocovali celou aplikaci! :-)
Když chcete zvýšit efektivitu svého stávajícího webu i online marketingu, určitě se na Zbyňka obraťte také - https://www.optimalizovany-web.cz.
Závěrem můžu s klidným svědomím říci, že určitě "spotřebuji" méně hodin profesionála, protože vím, co má na mysli a nemusí mi to vysvětlovat. Lidé, kteří jsou mimo obor však o tolik více času nespotřebují, jenom se doba prodlouží o vysvětlení problematiky do detailu.
Číst článek o uživatelském testování