Jak získat kvalitní web
Když potřebujete webové stránky, můžete si web nakódovat sami, můžete použít open-source platformu, případně můžete jít do webového studia, kde vám web vyrobí někdo jiný. Jaký můžete očekávat výsledek a co vlastně máte chtít? V tomto článku zjistíte, co je vlastně kvalitní web a jak jej získat.
Kvalita webu je široké téma. Webové stránky mají několik kritérií, podle kterých je lze hodnotit. Některé jsou důležité na první pohled, jiné jsou důležité pro dlouhodobé fungování stránek. Fungováním myslíme plnění jejich účelu, čili přivádění návštěvníků, poskytování obsahu a generování zisku.
Všude se dozvíte, že obsah je král
A tohle tvrzení je pravda. Obsah je totiž to nejdůležitější, co na webových stránkách naleznete. Čtete na internetu noviny? Tak to vás zajímá obsah. Sháníte návod na opravu spotřebiče? Hledáte obsah. Potřebujete se dozvědět, jestli si můžete rezervovat restauraci? To je také obsah. Pokud chcete provést rezervaci přímo na stránkách, jedná se také o obsah.
Obsah webu je vše, co na něm naleznete. Obrázky, texty, odkazy, funkce, videa a animace. Pro váš web je právě obsah to nejdůležitější, ale lidé to často opomíjejí. Chcete kvalitní web? Nechte si vytvořit kvalitní obsah od profesionálů. Častou chybou totiž je, že lidé řeší grafický vzhled nebo jestli web bude na systému A či B. Platforma i grafika důležité jsou, ale k čemu je dobré, když na hezkém webu nic nezjistíte?
Obsah musí být unikátní. Nebo jinými slovy také originální. Důvodem jsou především vyhledávače (př. Google, Seznam), které takzvaný duplicitní obsah odmění penalizací. Takže kopírované texty často ve výsledcích vyhledávání nenalezneme. Obsah webu by také měl být informačně přínosný a v ideálním případě by měl poskytovat komplexní informaci. Díky tomu bude přínosný i pro čtenáře. A v konečném důledku i pro vás. Chcete nový web? Nejprve si připravte si kvalitní obsah, nebo si jej nechte vytvořit.
Jak psát obsah pro weby, lidi i vyhledávače
Už jste někdy prohlíželi web na mobilu?
Při slevové akci "Black Friday" v USA zjišťovali, kolik nákupů je provedeno přes mobilní zařízení, čili mobil nebo tablet. Drtivá většina, tedy 90 % zákazníků, použila k nákupu právě mobilní telefon. Sice jde o extrémní případ, ale zběžným nahlédnutím do Google Analytics několika webů vidíme rozmezí 30 - 45 % návštěv jenom z chytrých telefonů. Další 3-8 % připadá na tablety. A to je polovina.
Z toho jasně vyplývá, že responsivní design, čili schopnost webové stránky správně se zobrazit na mobilních zařízeních, je extrémně důležitý. Jinak prakticky posíláte 50 % svých zákazníků přímou linkou ke konkurenci.
Tablety u nás jsou rozšířené, ale existuje jich mnoho typů. Proto někdy vidíme statistiku mobil vs. tablet zkresleně. Pro vás bude důležité, jestli je responsivní design vytvořen správně, tedy jestli funguje na přístrojích bez ohledu na výrobce nebo operační systém. Doporučujeme tuto funkci opravdu důkladně kontrolovat. Responsivní design je dnes základ, nicméně realita ukazuje, že ve většině případů nefunguje dobře. Výsledkem je pak obtížný výběr zboží, vyplnění objednávky nebo jinak zhoršené user-experience (UX). Pro lidi vztek, pro vás žádný zisk.
Jakou roli má rychlost a zabezpečení
Důraz na zabezpečení a rychlost webových stránek se naštěstí začíná projevovat minimálně ze strany vyhledávačů. Například Google dnes do vyhledávání nezahrnuje stránky, které se načítají déle než 5 vteřin. Zároveň stránky bez HTTPS nalezneme ve vyhledávání níž. Proč je to dobré?
Dříve rychlost webu téměř nikdo neřešil. Uživatelé se pak v lepším případě dívali na různé loading animace, v horším případě na bílou obrazovku. To uživatelské zkušenosti (UX) moc nepřidá. A dobré náladě jakbysmet.
Zabezpečení a šifrování je významným bezpečnostním prvkem. Dva servery díky SSL protokolu mají komunikaci chráněnou. Pro vás to představuje bonus - víte, že opravdu komunikujete se serverem, se kterým jste komunikaci zamýšleli. Díky tomu pak vidíte například malý zámeček v adresním řádku a "HTTPS". Dříve se na zabezpečení takový zřetel nebral, dnes však i vyhledávače certifikát požadují, jinak váš web budou penalizovat a zobrazovat na horších pozicích.
Význam grafického vzhledu
Je váš web hezký? Pro někoho ano, pro jiného ne. A má to tedy smysl rozebírat? Ano i ne. Zcela logicky bude uživatel spokojenější v hezčím prostředí. O to větší význam na prostředí bude klást v případě prohlížení módních doplňků. Pokud však šel "do garáže pro šroubovák", moc vzhled okolí neřešil. V tomto tématu se občas názory profesionálů rozcházejí. A pramení to i z rozdílného estetického vnímání. To, co se líbí nám, se nemusí líbit našim zákazníkům.
Samotný vzhled však nezachrání nedostatky v obsahu, navigaci nebo ovládání. Krásná dívka není vždy zaručeně chytrá. Pokud však získáte dva akademické tituly, jste úspěšný podnikatel nebo slavná osobnost, možná je na čase zvážit cestu ke kadeřnici a slušně se obléknout. Pokud je váš web skvělý a oblíbený, také nemusí vypadat zastarale.
Ale ten web svou popularitu získal i bez super vzhledu. Proto existují dvě možnosti. Buď aplikujete nový skvělý vzhled a zvedne se efektivita webu, nebo se nestane vůbec nic. Do vzhledu často zasahují UI designéři a následně se často mylně vydávají za UX designéry.
Článek UX design na 7divs
Správa webového projektu
Ve většině případů se setkáváme s klienty, kteří na svém webu nemohli ovlivňovat obsah. Důvodů může být několik, shrneme si však ty základní. Můžete mít smlouvu s agenturou, která pro vás tvoří obsah. V tomto případě je to v pořádku, do práce si nenechají zasahovat, což je logické. Dalším, bohužel častým jevem je, že dodavatel obsahové změny provádí na příkaz klienta. Většinou však pozdě. Navíc je taková aktivita neekonomická. A tím posledním případem jsou weby bez redakčních systémů, takže kromě kodérů obsah nikdo změnit nedovede. Další variantou jsou částečné změny, které jsou omezené funkcemi open-source redakčních systémů. Čili něco změníte, něco ne.
Vy, vaše marketingové oddělení nebo externí tvůrce obsahu by však měl mít možnost obsah vašeho webu spravovat. Novinky by měly být aktuální a informace čerstvé. Web má smysl v určitých hranicích také omezit. Zejména proto, aby velké změny nerozbily funkci nebo strukturu webu. A aby se zabránilo případům, kdy kreativního jedince napadne dát menu například na spodní část stránky, kde jej nikdo nenalezne.
Vyzkoušejte pro svůj web systém 7divs
Fotobanka nebo fotografka?
I když se obrázky týkají obsahu, tohle téma si zaslouží samostatný odstavec. Fotobanky jsou levné, některé dokonce zdarma. Fotograf je proti tomu dražší, musíte mu záměr vysvětlit a pak čekáte, jestli se vše vydaří.
Fotografie z fotobanky jsou však extrémně vyladěné a člověk je rozezná na první pohled. A právě proto, že se dají poznat, vyvolávají v uživatelích nedůvěru. Uživatel totiž nevidí, jak to je doopravdy a klesá u něj ochota důvěřovat společnosti nebo zboží. Trapný moment nastane, když určitý obrázek najdeme na třech webech.
Práce s fotografem nebo fotografkou je organizačně složitější a samozřejmě dražší. Ale když si vyberete profesionála se zkušenostmi, nemáte se čeho obávat. Profesionál totiž ví, že tvoří obrázky, které půjdou na webové stránky. Podle toho bude postupovat. Ideální je, když je dopředu seznámen s obsahem a ví, co je potřeba zachytit. A jak. Při spolupráci s fotografy máme připravené počty kusů fotografií, soupis jejich obsahu a vizuální styly, které potřebujeme autentickými fotografiemi oživit.
Jak tedy dosáhnout kvalitního webu?
Chcete skvělý web? Začněte obsahem. Na to totiž nepotřebujete programátory. Obsah můžete tvořit ještě před realizací webu a vlastně byste takto postupovat měli. To samé platí pro fotografie a vizuální styl.
Vyberte si kvalitní platformu nebo dodavatele zakázkového řešení. Dbejte na kvalitu, včasné dodání, responsivní design, rychlost a zabezpečení. A hlavně si řešení důkladně vyzkoušejte.
Oslovte specialisty. Poraďte se s webovým analytikem, SEO konzultantem a specialistou na PPC. Díky tomu zjistíte, jak ze svého webu dostat víc. A oslovte i UX designéra se specializací na CRO. Díky tomu z webu vymáčknete maximum.
Kam dál?
Číst další článek