Jak vybudovat úspěšný e-shop I.

V České Republice je téměř 40 000 internetových obchodů. Aby ne, když se tímto způsobem otočí přes 100 miliard ročně.

 

To je přece senzace, tam musíte být také! Nebo ne? Vyjmenujte 5 e-shopů

Alza, CZC, Mall, Kasa a... a... ty jo, teď nevím.

Záměrně jsem uvedl ty velké e-shopy, které díky všem formám reklamy známe snad všichni. Tyto e-shopy, kromě velikosti, spojuje jedna důležitá věc - je to dobře zmáknuté. V tomto článku se zaměříme na stavbu většího e-shopu.

 

Váháte nad vlastním e-shopem?

Nedivím se, také bych váhal. Není to totiž zdaleka jednoduché. v podstatě máte dvě možnosti - buď to nějak slepíte a když to půjde, rozvinete. Nebo už za sebou máte zajetou firmu a kromě nákladů vám jde i o reputační riziko.

V minulém roce jsem nejvíc konzultací věnoval právě e-shopům. Lidi nejvíc zajímalo, jestli do toho mají vůbec jít, případně jak.

Klíčem k úspěchu je jednoduché pravidlo - nestavte e-shop v tvrdě konkurenčním prostředí, pokud nemáte za zadkem polštář, pěkně hutný a naducaný. Budete mít vysoké náklady se získáním návštěvníků, prodraží se reklamy a často neustojíte velké hráče u konkurence cenově. Prodávejte tedy produkt, který vás od konkurence odlišuje, případně v odvětví, kde je konkurence slabá. Už někdo konečně postavil pořádný e-shop na komínové systémy? Pořád ne! Vidím tam zlatý důl. Z hlediska SEO je tenhle segment zboží snadno předběhnutelný, technické řešení u konkurence je velká bída. Inu, pole neorané!

 

Začněte u sebe, na většinu otázek odpověď už znáte

Provozovat e-shop může být zpočátku hračka. Když děláte věci správně, můžete růst. Dojdete však do okamžiku...kdy to nemusíte stíhat. Jak budete řešit situaci, kdy máte odbavit 20 balíčků denně? 20 balíčků není moc. Měsíčně je to okolo 400 kusů. A podle hodnoty zboží si snadno dopočtete obrat. Je to dokonce vaše zboží, takže si dovedete spočítat zisk.

Začneme tím, kdo se o e-shop stará. Ten, kdo doplňuje data, komunikuje s odběrateli (i dodavateli), pomáhá zákazníkům, to bude kdo? Kdo se bude starat o reklamu, obsah a novinky? Kdo ty balíčky zabalí? Kolik bude stát doprava? A hlavně - vyplatí se vám to vůbec?

 

Vyplatí se mít sklad v lati

Skladem nemyslím vaší halu plnou zboží. Mám na mysli systém, kde zboží evidujete. Klíčové totiž pro váš projekt bude, aby nebyl ve zboží chaos. Dodací lhůta 7 dní od dodavatele dnes již na zákazníka dojem neudělá. Musíte mít věci skladem. A musíte nad skladem mít online přehled, pokud nechcete mít ve skladu utopené náklady.

Můžete vycházet z centrálního skladu a dle objednávek zboží rovnou odečítat. Můžete mít také e-shopový sortiment zvlášť. Obojí nese svá úskalí. V prvním případě riskujete, že někdo ze skladu zrovna vydává položku, kterou zákazník objednal na e-shopu. A naopak. Takže zboží je potřeba mít víc. V druhém případě máte kapitál utopený ve zboží, které jinak než online neprodáte. Jenom v této úvaze můžete chybou utopit klidně pár milionů.

Když máte vyřešený sklad a metodiku propojení s e-shopem, můžete se vrhnout na další krok plánování.

 

Koho chleba jíš, tomu jdi na e-shopu vstříc

Znáte svoje zákazníky a svoje zboží nejlépe. Rozumíte tomu, co je pro lidi důležité, podle čeho se rozhodují a jaké parametry výrobky mají. Ty parametry musíte umožnit zákazníkovi volit, co nejsnažším způsobem. Není nic horšího, než třikrát kontrolovat, jestli mám opravdu tu správnou trubku.

Doporučuji také dopředu rozmyslet strom kategorií. Připravte si informace o souvisejících produktech. Čím víc informací dáte dohromady, tím méně budete rozčarovaní během vývoje.

Zamyslete se, co bude pro zákazníka rozhodující při výběru. Zkuste se zamyslet, jak by jste rozhodovali vy. Zkuste poprosit i přátelé o názor. Když máte dostatek informací, můžete začít hledat řešení e-shopu.

A právě varianty řešení e-shopu rozebereme v druhém díle.

 

Číst další článek