Jak postupovat při tvorbě nového webu
Chcete nové webové stránky? Tak to vás na chvilku musím zarazit. To není jen tak. Web můžete udělat pekelně dobře, nebo také proděláte gatě a zbydou jen oči pro pláč. A samozřejmě důvod je jasný - webař je debil, proto to nefunguje.
Takže se podíváme na to, jak se takovým věcem vyhnout. V první řadě jde o investici. Bude vás to stát skutečné peníze. Ale to nevadí, protože cílem je, aby projekt přinesl zisk a užitek. Když může web za čtvrt mega vydělávat několik milionů ročně, už to nezní tak strašně, ne?
Chyba první je často v zadání
Co je váš cíl? Mít nový web? Nebo potřebujete projekt, který bude cílové skupině užitečný a vám přinášet zisk? Ďábel tkví v detailech. A vy si musíte ujasnit, co vlastně doopravdy chcete. A někdy to ani nemusíte vědět úplně přesně, protože se dá většina věcí zjistit různými analytickými metodami. A bez zjištění skutečného stavu konkurence, poptávky cílové skupiny nebo verifikace životaschopnosti nápadu prostě jen střílitě slepými náboji. Což je sice legrace, ale k ničemu to není.
Definujte cílovou skupinu a ověřte, že o to má zájem
Tohle je pro vás win-win. Sice můžete teoreticky propálit pár tisíc, ale máte jistotu, že nevyhodíte pár set tisíc. Když mezi cílovou skupinou lidí není zájem o váš projekt, nedělejte ho. Sice zaplatíte pár analýz, ale máte jistotu. Navíc často zjistíte, že to může fungovat trochu jinak, než jste zamýšleli, ale třeba o to lépe.
Čmárejte, skicujte a tvořte prototypy
A proč bychom to měli dělat? Protože se dozvíte spoustu věcí. V první řadě se dozvíte, jaké funkce a rozhraní budete potřebovat. Dále se ujistíte, že znáte přibližnou podobu svého záměru. A jako bonus můžete prototyp rovnou otestovat, jestli plní účel. A teprve pak můžete vybírat řešení. Bez prototypování opět střílíme slepými náboji. A šance na úspěch je zhruba 49,9 %.
Máte na to vůbec lidi?
"Chodily nám poptávky, ale nikdo je neřešil." No a pak máte špatné reference. Dalším případem bývá, že si neověříte, jestli je distribuce kýženého produktu reálná a vůbec možná. U dobrého webu totiž přijde něco nečekaného. Zákazníci. A vy je buď obsloužíte a uspokojíte, nebo lidi akorát naštvete. A tahle nálepka se dost blbě sundává.
Proti čemu na trhu stojíte?
Prozkoumáme stav konkurence. Zjistíme, proti čemu stojíme, kde máme slabiny a kde naopak je díra na trhu. A tohle je potřeba brát reálně. Když se vrhnete do konkurenčního prostředí, máte dvě možnosti. Buď být silnější v marketingu, nebo chytře zaujmout konkurenční výhodou. V tuhle chvíli také musíte mít jasno v tom, jak projekt budete propagovat. SEO? PPC? Billboardy? Televize?
A konečně můžeme opustit papír
Co jste to na začátku chtěli? Nové webové stránky? Ok, teď se do toho můžeme pustit. Zvolíme vhodnou platformu. Někdy stačí krabicové řešení, jindy zakázková výroba. Důležité je, abyste měli jasno v tom, kam se může projekt ubírat. Protože nechcete celý web překopávat už příští rok. A teprve teď jde něco zodpovědně vyrábět. A jestli vás to děsí, tak nezoufejte, to programování často trvá kratší dobu. A grafiku navrhujte až nakonec, dříve to nemá smysl a stojí to zbytečně peněz.
Opět testujte. Kdo netestuje, nejede
Analýzy ukážou směr, kudy při tvorbě webových stránek jít. Ale testování webu vám přinese ještě lepší výsledek. Kolik peněz je pro vás třeba 30% obratu? Cože, tolik? Tak proč netestujete? Vždyť úplně snadno zjistíte, jak se dá ještě víc vydělat! Pravdou je, že uživatelské testování ostrého projektu zpravidla přinese nová data. Konkrétní data. Už z praxe. A to je k nezaplacení.