Případová studie SEO - optimalizace webu

Začátkem června jsme spustili web https://vasa.cz, na kterém jsem chtěl zdokumentovat postupy a vývoj optimalizace webu od nuly. Předchozí web totiž nikdo z hlediska SEO neřešil. Web jste na vyhledávači nalezli pouze po zadání názvu firmy nebo přes placenou reklamu. Byla to velká výzva kvůli velikosti a počtu konkurence, navíc je kancelářský nábytek poměrně silné odvětví.

 

Jak web vznikal

Měli jsme k dispozici předchozí web, ze kterého se dalo mnoho použít. Zejména pak autorské texty, které psali přímo lidé z firmy. Na jednu stranu některé definice působily krokolomně, na druhou stranu však vysvětlily podstatu výrobku do posledního detailu. Poněkud nešťastně však byla postavená struktura webu. Problém byl v tom, že jsme neměli v nabídce firmy jasno. Ne proto, že by byla extrémně složitá, byla nešťastně prezentovaná právě na minulých stránkách. Sjednotili jsme proto sortiment do kategorií tak, aby to bylo jasné jako facka. Během tvorby obsahu jsem se nechal řádně poučit o možnostech výroby, technologii a dodacích lhůtách. Protože optimalizovat web na klíčová slova, kterým bychom následně nemohli vyhovět je zkrátka zbytečné.

Mnozí mohou namítat, že zákazníka můžeme překonvertovat právě na daný sortiment, určitě však nechceme, abychom na internetový trh šli s webem, který většinu prvních zakázek odmítl.

 

Jaké používám nástroje

Protože nejsem vědma, neznám zaklínadla, a ani nemám křišťálové koule, používám Google Analytics, Google Search Console, Collabim pro měření pozic a selský rozum. Pro sestavení klíčových slov používám navíc to, co mi prozradí našeptávač Google a Seznamu. Zároveň si pak zapisuji (v tomto případě) čtyři úrovně stránek - homepage, kategorie, podkategorie a produkty. Postupně upravuji shora. V některých případech však optimalizuji zdola. Záleží na webu, jeho povaze a na výsledku, který získám při analýze klíčových slov.

V Google Analytics vidím, co lidé na webu dělali, kolik jich bylo, odkud přišli a jak dlouho tam byli. Zároveň vidím, jestli se na web vracejí a také zařízení, které použili. Google Search Consoli využívám mimo jiné i proto, abych viděl, na jaké výrazy z vyhledávání lidé přišli. V Collabimu pak vidím konkrétní pozice pro daný výraz a cílovou stránku. Ze všech informací, které takto získám, něco vyplývá. Pak přijde na řadu ten selský rozum.

 

Analýza klíčových slov

Při sestavování seznamu relevantních klíčových slov jsem od začátku tušil, že pokud chceme uspět, musíme se zaměřit na slova vysoce konkurenční, jako je třeba "kancelářský nábytek". Kancelářský stůl s rozměry x krát y totiž hledá málokdo. Navíc obsadit pozice právě na ty málo hledané výrazy je lehké. Podle průniku množin klíčových slov, výrobních možností a kategorií produktů jsme vytyčili několik stěžejních výrazů, na kterých chceme stavět.

Dále vím, která slova přijdou na řadu v dalším kole.

Neodpustím si uvést jednu zajímavost - množné číslo od "kancelářské křeslo" zní "kancelářská křesla". Na Seznamu, dle Collabimu, však lidé více vyhledávají "kancelářské křesla". Poměr je 220 : 717. To v praxi znamená, že 76,5% vyhledávajících neumí česky. Optimalizovat na špatně zadaný výraz však nebudu, nedává to žádný smysl.

 

Prvotní nastavení po spuštění webu

Celý web dostal titulek "Zakázkový kancelářský nábytek Vasa". Na Google jsme obsadili první pozici na dotaz "zakázkový kancelářský nábytek", který však není moc hledaný. Na druhou stranu přesně definuje, co můžete získat a rozhodně nemusí být na škodu obsadit první pozici. Pro teď necháme homepage být, dostanu se k ní později.

Další na řadě byly meta titulky a description stránek, ale především kategorie katalogu. V souladu s tímto krokem byly poupraveny texty, popisky odkazů a obrázků.

Samozřejmostí bylo nastavit nadpisy, od H1 až po H3, se správnou posloupností a nějakou logikou. Zkrátka šlo o to, předat zásadní informace o dané kategorii nebo stránce.

Samozřejmostí je rozvoj webu do budoucna. Produkty budou přibývat a texty také.

 

Nasekal jsem první "chyby"

Jako první jsem chtěl obsadit výraz "manažerský nábytek". Tato firma totiž vyrábí opravdu elegantní vybavení manažerských kanceláří. A chtěl jsem, aby to bylo vidět. Co mi však nedošlo je, že si vytvořím duplicitu v titulcích jednotlivých řad. Vzniklo to celkem nevinně, viz následující tabulka. Zároveň jsem si takto pohřbil i kancelářské stoly.

Kategorie Meta title Poznámka
Manažerský nábytek Manažerský nábytek | Nábytek VASA spol. s.r.o. Toto je hlavní kategorie, nadřazená jednotlivým řadám
Manažerský nábytek Royal Manažerský nábytek Royal | Nábytek VASA spol. s.r.o. Podkategorie řada Royal
Manažerský nábytek Level Manažerský nábytek Level | Nábytek VASA spol. s.r.o. Podkategorie řada Level
Manažerský nábytek Square Manažerský nábytek Square | Nábytek VASA spol. s.r.o. Podkategorie řada Square
Kancelářské stoly Kancelářské stoly | Nábytek VASA spol. s.r.o. Hlavní kategorie kancelářských stolů
Kancelářské stoly Vasa Classic Kancelářské stoly Vasa Classic | Nábytek VASA spol. s.r.o. Podkategorie kancelářských stolů

Z této tabulky je jasné, proč jsem na dotaz "manažerský nábytek" měl web na 33. pozici. Zároveň jsem jej měl i na pozici 34, 35, 36. A nejvíce si Google oblíbil řadu Square, tu dal nejvýš. Když jsem zpozoroval tento jev, bylo jasné, že si sám sobě škodím. Místo jedné silné stránky jsem vyhledávači nabídl rovnou čtyři v oblasti manažerského nábytku a celkem sedm v kategorii kancelářských stolů. Na každé stránce jsem sice měl unikátní obsah, ale opakováním slov v titulcích jsem dal vyhledávači dilema, čili zobrazil více možností, ale na nižších pozicích.

Řešení bylo jednoduché, vymazat manažerský nábytek z titulků podkategorií a nahradit jej něčím nekonfliktním, ale stále smysluplným. Zvolil jsem například "Kancelář Royal". A hola hop - 5. pozice na Google.

U ostatních kategorií se mi tohle nestalo, respektive vzniklo to nepozorností, a právě proto to sem píšu - abyste se tomu vy vyhnuli.

 

Kancelářský nábytek a židle jako výzva na další období

Aktuálně celý web dosahuje 19. pozice na dotaz kancelářský nábytek. Zde je vysoká míra vyhledávání, zároveň však i konkurence, která se SEO věnuje. Naším cílem je dostat se na první stránku Google. Ideálně pak mezi TOP 5. Tohle může trvat třeba měsíc, nebo půl roku, záleží na tom, jaké změny provedeme, co se objeví v textech a jak se uživatelům web bude líbit. I před zahájením optimalizace konverze přišly, těším se, co přinese růst návštěvnosti. Právě homepage chci dostat na kancelářský nábytek nahoru. A to znamená, že časem možná opustím titulek o zakázkovém kancelářském nábytku. Uvidím však podle dalšího vývoje.

Další výzvou pak budou výrazy jako kancelářský stůl nebo kancelářská židle, které však povedou na příslušnou podstránku. Pokud mám v pořádku nadpisy, meta title a description, popisky odkazů a obrázků, vidím prostor ještě v dalších věcech, které jsem v prvním kole neudělal. Můžu vždy měnit nebo rozšiřovat text, to pravděpodobně přinese největší efekt. Může se však stát, že záporný. Při psaní textu je důležité co nejlépe vysvětlit člověku z masa a kostí, o co jde a proč zrovna tady by jej to mělo zaujmout. Další možnost je vrhnout se na kvalitní popisky produktů, stejně jako jejich meta tagy. Právě tyhle dvě možnosti podle mě skrývají největší potenciál.

Pokud řešíte podobné téma, nebo máte-li nějaký postřeh, napište mi jej. Proto, abych zaznamenal další vývoj a kroky, které k němu vedly, napíšu pokračování tohoto článku. A jak to vidíte vy?

 

Číst další článek