UX všude kolem vás

User - Experience je obor, kterému fandíte a možná jste si toho ani nevšimli.

Co je user-experience vysvětlil Honza v tomto článku. Dále jsme se podívali, jaká je role UX designéra při návrhu webu v dalším článku. Dnešní článek nebude o webech, ale právě o vás. Fandíte UX oboru a ani o tom nevíte. Že kecám? Tak schválně.

 

Top Gear, dnes Grand Tour, jsou nejslavnější UX pořady

Top Gear znáte skoro všichni. Tři pánové, kteří umí řídit, představují vozy různých značek a dělají s nimi různé kejkle, aby ukázali užitečné informace a zároveň vás pobavili.

Když mi Honza před naší společnou poutí studiem 7divs vysvětloval UX, šel na to od lesa. Použil právě Top Gear.

"... a pak se dozvíš, že auto za 11 milionů nemá ani držák na pití. To je docela nešťastný design vozu, že? A tím právě toho uživatele zklameš a někoho to třeba i odradí od koupě."

A mě to v tu chvíli celé došlo. Aha, to je podstata UX, vytvořit produkt tak, aby se líbil všem a ideálně se z něj stal poptávkový. Inu, řekněte sami - koupíte si za 11 milionů vůz, který nemá držák na pití, nebo raději za ty samé peníze pořídíte automobil, kde si svojí ranní kávu nebo odpolední šťávu v klidu vychutnáte?

Na okruhu vám to asi bude jedno, ale moc supersportů tam stejně nepotkáte. Nikdo si je totiž nechce rozbít.

A třeba na základě Top Gearu víte, že se povedlo Ferrari 458 Italia, Pagani Huayra nebo třeba McLaren P1. Takže až budete mít chuť a několik zlatých cihel navíc, volba je jasná.

A pokud sledujete na Amazonu novou show tria Clarkson, Hammond a May, dozvíte se ještě víc.

 

Zdeněk Pohlreich vede nejznámější českou UX show

Akorát nikdy pojem UX nepoužije, nerozuměli byste mu. Ale že je jídlo hnusné, obsluha protivná a majitel debil, to pochopí každý. Přitom Pohlreich nedělá nic jiného, než že testuje user-experience v gastronomii a následně produkty, prostředí a business jednotlivých firem, které podnikají v oboru gastronomie.

Pokud se nad tím zamyslíte, dojde vám, že ochutná jídlo, prohodí pár slov s obsluhou a teprve pak jde do kuchyně. Protože kdyby si to nezažil, nemá jak poradit. Dobrý UX designér musí poznat váš business a následně různé uživatelské zkušenosti vyladit tak, aby se zákazníkům líbily a byli ochotní za produkt nebo službu zaplatit.

Když nad tím přemýšlím, tak i pořad Prostřeno je UX show, akorát jsou v roli designérů obyčejní lidé. A jdou si po krku, protože jejich hodnocení není zajímavé, konfliktní show v českém televizním prostředí však (evidentně) ano.

 

UX je i vědecká disciplína a její výsledky vás provázejí všude

Co je na UX za vědu? Možná nevíte, že jsou to právě UX designéři, kdo navrhuje interiéry (i některé exteriérové prvky) automobilů i letadel. V tomto měřítku je testování odlišné od internetového prostředí. Testuje se na lidech. Na velkém vzorku lidí, jejich reakcích a vše se pečlivě měří, zapisuje, vyhodnocuje a výsledkem je hrubá kostra uspořádání tlačítek v kokpitu letadla, které teprve poté někdo navrhne z hlediska vzhledu. To pak dává podobu pevně danému uspořádání ovládacích prvků.

Možná jste si všimli, že evropské auto je jiné, je-li dodáváno na asijský trh. To samé platí u amerického vozu pro evropský trh. Vychází to z odlišné mentality cílové skupiny. Asijský zákazník má jiné představy a požadavky než američan.

 

UX webu má jediný cíl - zvýšit vám zisk

Pokud by automobilky design nepřizpůsobily svým zákazníkům, neprorazily by na cizí trh. Nikdo by si to auto zkrátka nekoupil. UX má cíl zvýšit komfort, tedy poptávku po produktu, tedy zisk.

Váš web má úkol prodávat vaší službu nebo produkt. UX designér na webu navrhne takové změny, které zpříjemní zákazníkovi nákup, tím urychlí celý obchodní proces a vám přinese zisk. Pokud vám jde o zisk (což je podstata podnikání), potřebujete právě UX designéry. Těch je jako šafránu (myslím těch dobrých), v naší zemi vím o čtyřech. A s jedním tvořím weby. Docela jsem měl kliku, že?

Na vašem webu řeší UX designér právě to, jak se k němu obsluha chová (obsluha je web), jestli mu to chutná (neztratil se a pohodlně dokončil nákup nebo objednávku) a jestli majitel není debil (jestli web působí příjemným dojmem).

Občas si říkám, že by stálo za to, udělat show o webech, protože 95% webů je u nás v tristním stavu. Můžou za to jak agentury, tak jejich zákazníci. Ale nevím, jestli se mi chce dělat show, kde naštvu statisíce lidí.

A co si o tom myslíte vy?

 

Číst další článek